Semana del 28 agosto al 3 septiembre, 2021

Boletin 169 Articulos Asia 2021 3

Yoshihide Suga to step down as Japan's prime minister
BBC NEWS
The shock announcement comes as Mr Suga's approval ratings dropped to an all-time low.
Japan - which is still under a state of emergency - is now grappling with its worst ever Covid wave. The country, which has now seen more than 1.5 million virus cases, has also seen a slow vaccination roll out.

La batalla de los Duterte por la papeleta electoral en Filipinas
EL PAÍS
La carrera presidencial en Filipinas experimentó la semana pasada un giro de guion. A pesar de que ninguno de los aspirantes ha presentado formalmente su candidatura, el nombre que encabeza los sondeos para las elecciones de mayo de 2022 es el de Sara Isay Duterte-Carpio, hija del actual presidente filipino, Rodrigo Duterte.

China faces difficulties in expanding COVID-19 vaccination drive, official says

CHANNEL NEWS ASIA

The health ministry said "foreign materials" were found in some doses of a batch of roughly 560,000 vials.Takeda Pharmaceutical, which sells and distributes the vaccine in Japan, said Moderna had put three batches on hold "out of an abundance of caution".

Articulos Africa 2021 3

Las vacunas de J&J hechas en África se quedarán en África

INFOBAE

Las vacunas contra el COVID-19 producidas en una planta sudafricana dejarán de exportarse a Europa tras la intervención del gobierno sudafricano, indicó el jueves el enviado de la Unión Africana para el COVID-19. La farmacéutica sudafricana Aspen, que tiene un contrato con Johnson & Johnson para combinar los ingredientes de su vacuna contra el COVID-19, dejará de enviar las dosis fuera del continente, dijo a la prensa Strive Masiyiwa. Además, millones de dosis almacenadas en Europa serán devueltas al continente.

Nigeria shuts down all school in two states over rising abductions

AFRICA NEWS

Four state governments in northern and central Nigeria have imposed a series of restrictions on residents in a bid to stop mass kidnappings and other violent crimes plaguing the region.Gangs of criminals known locally as bandits have terrorised local communities for years, but security forces have recently struggled to contain worsening violence.

Global calls for mediation grow over Ethiopia's conflict

DEUTSCHE WELLE

Africans around the world have signed an open letter enjoining the African Union to mediate in the war in Ethiopia. Analysts agree on the need for intervention to end the bloodshed and prevent a major refugee crisis. Mamadou Diouf, cosignatory of the letter and professor of African Studies at the Columbia University in the US, told DW that "the inability to prevent this conflict is a failure of Africa as a whole."

Artículos Interes 2021 3

Economic Diversification in Africa: How and Why It Matters

CARNEGIE ENDOWMENT FOR GLOBAL AFFAIRS

For decades, economic diversification has been a policy priority for low- and middle-income economies. In the words of former managing director of the International Monetary Fund (IMF), Christine Lagarde, “We know that economic diversification is good for growth. Diversification is also tremendously important for resilience.” Unfortunately, this goal continues to elude many African countries. In fact, the continent is home to eight of the world’s fifteen least economically diversified countries.

Afganistán: lecciones geoestratégicas de una derrota anunciada

FOREIGN AFFAIRS LATINOAMÉRICA

La derrota estadounidense en Afganistán se puede interpretar como la consecuencia previsible de una serie de errores secuenciales. El primero y más obvio tiene que ver con la ausencia de objetivos estratégicos de guerra claros, que permitieran un plan de campaña consistente y cohesionado. El segundo, fue el acuerdo del 29 de febrero de 2020 ⸺diseñado por el gobierno de Donald Trump⸺ en el que se partió del errado supuesto de que el movimiento talibán llegaría a un acuerdo con las autoridades afganas para buscar un gobierno compartido, en lugar de un asalto del poder por parte de la milicia, como finalmente ocurrió.